Kupujemy samochód do firmy

Decyzja o zakupie środka trwałego do firmy została podjęta. Wiemy także, że nowa maszyna czy samochód będą sfinansowane leasingiem. Jak się do tego przygotować?

W pierwszej kolejności należy dokonać wyboru dostawcy naszego np. samochodu. Idealna sytuacja występuje w przypadku zakupu nowego auta od dealera samochodów lub samochodu używanego od innego przedsiębiorcy – np. komis samochodowy lub inna firma. Ważne jest, aby istniała możliwość uzyskania od sprzedawcy pełnej faktury VAT. Jeżeli zdecydujemy się na umowę sprzedaży lub fakturę VAT marża, mocno ograniczymy swoje możliwości uzyskania korzystnego leasingu. Może to postawić pod znakiem zapytania opłacalność całej transakcji.

Jeżeli mamy już odpowiedni samochód odbieramy fakturę pro-forma wystawioną na siebie i tak uzbrojeni ruszamy na poszukiwanie najlepszej oferty. Oferty firm leasingowych mogą się mocno różnić od siebie. Trzeba też umieć odpowiednio je czytać. Jedynie z pozoru wszystko jest jasne.

Jeśli już wybraliśmy to kolejnym krokiem jest zebranie potrzebnych dokumentów.

Jednym z atutów leasingu jest ograniczenie formalności. W praktyce oznacza to minimalną liczbę dokumentów potrzebną do rozpatrzenia wniosku i podpisania umowy. Lista dokumentów może się jednak różnić w zależności od firmy leasingowej i jej procedur, przedmiotu leasingu i formy prowadzonej działalności leasingobiorcy.

Stosowane są dwie procedury : uproszczona oraz standardowa.

Przy procedurze uproszczonej są wymagane jedynie dokumenty rejestrowe firmy ( CEiDG lub KRS ) oraz dowody osobiste właścicieli lub reprezentantów. Firma nie musi więc przedstawiać zaświadczeń z ZUS i US jak również swoich dokumentów finansowych. Analiza opiera się na oświadczeniu klienta   ( wypełnieniu stosownego dokumentu ) będącego jednocześnie wnioskiem u udzielenie finasowania oraz sprawdzeniem klienta w bazach gromadzących historię płatności klienta – np. BIK i BIG. Zastosowanie tej procedury jest uzależnione od przedmiotu leasingu oraz jego wartości. Na jej stosowanie może liczyć firma nabywająca na swoje potrzeby środki transportu (samochody osobowe i ciężarowe) , sprzęt IT i  inne drobne środki trwałe. Uprzywilejowane są również niektóre grupy zawodowe (lekarze, prawnicy itp. ) oraz znani i wiarygodni dostawcy.  Ograniczeniem jest konieczność wniesienia minimum 10% wkładu własnego oraz stosowanie przez leasingodawcę limitów maksymalnej ceny przedmiotu leasingu np. 250 tys. zł.

Ten sposób oceny potencjalnego klienta przez firmę leasingową jest stosowany w przypadku 90% wszystkich transakcji. Tak więc potwierdza się opinia o wyjątkowej dostępności i braku uciążliwości w pozyskaniu leasingu. Umowę można zawrzeć w ciągu kilku godzin.

Procedura standardowa stosowana jest natomiast przy większych wartościach sprzętu lub w odniesieniu do niektórych rodzajów maszyn, najczęściej mniej popularnych lub trudno zbywalnych.

Dokumenty jakie należy przedstawić są podobne jak w przypadku kredytu bankowego. A więc : dokumenty finansowe firmy ( w zależności od formy prowadzenia działalności) bieżące jak i za okres poprzedni, zaświadczenia z ZUS i US o niezaleganiu z podatkami, opinie bankowe, PIT lub CIT, tabele amortyzacyjne itp.  Badana jest przeszła i obecna sytuacja finansowa, prognozy przychodów. Możliwe jest stosowanie innych zabezpieczeń niż przedmiot leasingu np. poręczenie inne firmy. Po pełnej analizie zostaje podjęta decyzja o zaangażowaniu się ( lub nie ) firmy leasingowej w transakcję.

Jak widać otrzymanie leasingu w 90% jest bardzo proste. Wystarczy dowód osobisty i wpłata 10 % wartości przedmiotu. Większy kłopot jest w wyborze optymalnej dla nas oferty. O tym jak dobrze wybrać pisałem w ostatnim artykule.

 

NA SKRÓTY

  • Do leasingu potrzebujesz pełnej faktury VAT,
  • Procedura uproszczona – dowód osobisty i wniosek,
  • Leasing służy do finansowania wszystkich środków trwałych,
  • Trzeba porównać oferty różnych leasingodawców.